sosiale medier strategi

Sosiale Medier Strategi

astrid-valen-utvik

Fagansvarlig:

Daglig leder, Valen-Utvik AS

Nathalie Eyde Warembourg

Country Manager, Ipsos Norway

Du vil jobbe med din sosiale medie-strategi gjennom hele kurset. Etter endt kurs leveres strategien inn og du får tilbakemelding og en vurdering fra de fagansvarlige. Hovedmålet er at du skal sitte igjen med en nedskrevet strategi som er tilpasset din bedrift og din arbeidshverdag. Strategien vil ha en stor betydning for hvordan din bedrift skal jobbe effektivt og lykkes bedre i SOME.

Dette må/bør du gjøre før kursstart:

  • Har du en sosiale medier-strategi?
    Hvis du har en strategi som du vil forbedre, så ta den med ved kursstart. En strategi er et dynamisk dokument som må tilpasses ending i bedriftens utvikling eller hvis og når SOME endrer seg. En SOME strategi kan ikke være et statisk dokument.
  • Uansett om du har strategi eller ei, må du beskrive dagens situasjon.
    Beskriv kort dagens utfordringer og hva du tror må løses.
  • Noter deg hva du ønsker å lære og på hvilke måter du ønsker å utvikle deg ved å ta denne sertifiseringen som Social Media Manager.

Merk: Strategi og beskrivelse av dagens situasjon er en øvelse som bør gjennomføres før kursstart. Det er ikke et krav at du deler den med de andre kursdeltakerne. Øvelsen skal bevisstgjøre deg selv på bedriftens situasjon og hva du vil løse og synliggjøre i strategien din.

Del 1: Status, utvikling og trender i SOME Norge

Ipsos har siden 2013 kartlagt nordmenns bruksatferd når det kommer til sosiale medier og digitale plattformer. Undersøkelsen er landsrepresentativ for befolkningen 18 år+ og baserer seg på hva folk sier de gjør. I kvartalsrapporten publiseres utviklingen på nordmenns bruk av Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, Linkedin, YouTube samt musikk- og TV-streaming.

I tillegg måler Ipsos podkast, blogg samt brukssituasjoner med flere demografiske variabler. Nathalie deler siste status, utvikling og trender i sosiale medier i Norge.

Del 2: Grunnleggende strategiarbeid

  • Hvordan lage strategi for å jobbe bevisst i sosiale medier
  • Social Media Managers rolle i organisasjonen
    • Ulike roller og ansvar / Hva vil være din optimale fremtidige rolle
    • Utfordringene
  • Målsettinger og suksesskriterier
  • Gode retningslinjer for sosiale medier
  • Strategi og KPI for sosiale medier
    • Hvilke sosiale mediene bør din bedrift være til stede i?
    • Målsettinger, kommunikasjon, trafikk, salg, leads, merkevarebygging, kundeservice
    • Hvor er dine kunder / din målgruppe?
    • Hvilke kanaler bruker man til hva og hvilket innhold passer hvilke kanaler?

Del 3: SOME til

  • Effektiv kundeservice i sosiale medier
  • Kriseplan og krisehåndtering i sosiale medier
  • 
Effektivt salg og konvertering i sosiale medier

Modul: Sosiale Medier Strategi

Sted: Polyteknisk Forening, Rosenkrantz gate 7 (3. etg)

Tid: 08:30 – 16:30

Vår: 25. mars 2020

Høst: 21. september 2020

Pris: 6.990,- eks. mva.