Du vil jobbe med din sosiale medie-strategi gjennom hele kurset. Etter endt kurs leveres strategien inn og du får tilbakemelding og en vurdering fra de fagansvarlige. Hovedmålet er at du skal sitte igjen med en nedskrevet strategi med konkrete avgjørelser og vurderinger som er tilpasset din bedrift og din arbeidshverdag.
Dette bør du gjøre før kursstart:
- Har du en sosiale medier-strategi?
Hvis du har en strategi du vil forbedre, så bruk den ved kursstart. En strategi er et dynamisk dokument som må tilpasses endinger i bedriftens utvikling eller hvis / når sosiale medier endrer seg. En strategi kan ikke være et statisk dokument. - Uansett om du har strategi eller ei, bør du tenke gjennom og prøve å beskrive dagens situasjon for din virksomhet.
Beskriv kort dagens utfordringer og hva du tror må løses, hvilke muligheter og styrker dere har. - Noter deg hva du ønsker å lære og på hvilke måter du ønsker å utvikle deg ved å ta denne sertifiseringen som Social Media Manager.
Merk: Strategi og beskrivelse av dagens situasjon er en øvelse du bør gjennomføre før kursstart på egen hånd. Du deler den ikke med de andre kursdeltakerne. Øvelsen skal bevisstgjøre deg selv på bedriftens situasjon og hva du vil løse og muliggjøre med strategien din.
Modul 1: 09.00 – 13.30 : Del 1 & Del 2
Del 1: Status, utvikling og trender i SOME Norge (1 time)
Ipsos har siden 2013 kartlagt nordmenns bruksatferd når det kommer til sosiale medier og digitale plattformer. Undersøkelsen er landsrepresentativ for befolkningen 18 år+ og baserer seg på hva folk sier de gjør. I kvartalsrapporten publiseres utviklingen på nordmenns bruk av Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, Linkedin, YouTube samt musikk- og TV-streaming.
I tillegg måler Ipsos podkast, blogg samt brukssituasjoner med flere demografiske variabler. Leder i Ipsos Norge, Nathalie Eyde Warembourg deler siste status, utvikling og trender i sosiale medier i Norge, som er en fin kickstart på sertifiseringen.
Del 2: Grunnleggende strategiarbeid ( 3 timer)
- Hvordan lage strategi for å jobbe bevisst i sosiale medier
- Social Media Managers rolle i organisasjonen
- Ulike roller og ansvar / Hva vil være din optimale fremtidige rolle
- Utfordringene
- Målsettinger og suksesskriterier
- Gode retningslinjer for sosiale medier
- Målsettinger, kommunikasjon, trafikk, salg, leads, merkevarebygging, kundeservice
Spørsmål og oppsummering av del 1 og 2
Arbeidsbok:
- Verdier
- Kommunikasjonsmål
- Ressurser
- Retningslinjer og roller
Dokumenter til deltakerne:
- Presentasjonene for Del 1 og Del 2
- Strategiskissen
Modul 2: 09.00 – 12.30: Del 3
Del 3: Strategi og KPI for sosiale medier (3 timer)
- Hvilke sosiale mediene bør din bedrift være til stede i?
- Målsettinger, kommunikasjon, trafikk, salg, leads, merkevarebygging, kundeservice
- Hvor er dine kunder / din målgruppe?
- Hvilke kanaler bruker man til hva og hvilket innhold passer hvilke kanaler?
- Tone of Voice
Mål / Effekt:
- Effektiv kundeservice i sosiale medier
- Kriseplan og krisehåndtering i sosiale medier
- Effektivt salg og konvertering i sosiale medier
Spørsmål og oppsummering av del 3
Arbeidsbok:
- Kanalplan
- Målgrupper
- Tone of voice
- Målsettinger / KPI’er
Dokumenter til deltakerne:
- Presentasjonene for Del 3