Hvorfor er det viktig å jobbe for å få god (best mulig) organisk rekkevidde i sosiale medier, altså rekkevidde som man ikke må betale (kjøpe annonser) for å få? Ved å legge til rette for en god, stabil ‘hverdagskommunikasjon’ i sosiale medier, en såkalt always on-strategi, vil man kunne få en større og bedre effekt av eventuelle kampanjer og annonseringer man ønsker. Men hva er godt innhold, for hvem – og hvem har definisjonsmakten for dette?
Dette må du tenke gjennom før denne kursdagen
- Se gjennom innhold dere har publisert sist måned: hva er bra / dårlig?
- Har dere en innholdsplan per i dag? Hvorfor / hvorfor ikke?
Modul 3: 13.00 – 16.00 : Del 1
Del 1: Hva er godt innhold, og for hvem? (2,5 timer)
- Effektiv innholdsplanlegging
- Tenke gjennom temaer og kategorier for innholdet
- Strukturering av innhold på en måte som skaper mest effekt og er minst ressurskrevende på organisasjonen
- Avklare hvem nøkkelpersonene internt er
- Avklare hvem nøkkelpersoner / virksomheter eksternt kan være
- Hva er godt innhold?
- Hva er en god historie å dele i sosiale medier
Spørsmål og oppsummering av del 1
Oppgave til deltakerne:
- Se på dagens innholdsplanlegging og hva du kan endre
- Sett opp oversikt over dine ressurspersoner/nøkkelpersoner
Dokumenter til deltakerne:
- Presentasjonene for Del 1
Modul 4: 09.00 – 12.00: Del 2 & 3
Del 2: Praktisk innholdsproduksjon (2,5 timer)
- Hvilke verktøy er nødvendig for å strukturere og planlegge innholdsproduksjonen?
- Hvem kan lage innhold, til hvilke kanaler?
- Hvem følger opp innholdet som publiseres, på hvilken måte?
- Hvilket utstyr bør man ha, for å legge til rette for god og effektiv dialog? Bilde, video, tekst etc.
- Hvordan kan vi sikre at informasjonen vi har behov for å dele, skreddersys for å skape best mulig effekt i sosiale medier?
Spørsmål og oppsummering av del 2
Arbeidsbok:
- Se på dagens innholdsplanlegging og hva du kan endre
- Idéer til godt innhold
- Sett opp oversikt over dine ressurspersoner/nøkkelpersoner
Dokumenter til deltakerne:
- Presentasjonene for Del 2
- Verktøys- og utstyrsoversikt
- Publiseringsplan
Del 3: Skrive for nett og sosiale medier (1 time)
- Hvordan kan tekst bygges opp for å skape oppmerksomhet & engasjement?
Spørsmål og oppsummering av del 1
Oppgave til deltakerne:
- Jobb med videreutvikling av strategien i strategiskissen
Dokumenter til deltakerne:
- Presentasjonene for Del 3